Musik nr2


Dags för tisdag och favoritämnet får man nog säga. Och innan jag inleder vill jag faktiskt medge att jag ska med och lyssna på Lundell i Umeå. Varför undrar ni kanske? Moraliskt stöd? Nej, jag vill faktiskt ge gubben en chans att visa vad han går för, tänk att kunna säga om 20 år – ”jo han såg jag i Umeå 2008 när han var som allra bäst”, vad vet jag.
Om inte, så finns de öl även i björkarnas stad.

Mitt tipps för veckan måste bli, med risk för att bli tjatig, John Mayer!
Det har kanske inte undgått någon att jag inte gillar att lyssna på Amy Diamonds senaste på Rix fm eller Sonja Aldéns försök att nå höga c på melodifestivalen. Och jag vill ge er en chans att vidga vyerna lite och då mot blues hållet.

Första gången jag hörde John Mayer var när han spelade tillsammans med Clapton på CNN 2005. Någon som är bra nog att spela med EC, är värd en chans.

Om är han en gitarrist i Claptons dignitet? Ja, definitivt! han är kort och gott fantastik på sin 6 strängade vän och tillsammans med en Emmy vinnande röst, är han i mitt tycke den i vår tid bästa inom sin genre.

När han följer upp sina akustik/rock skivor med Continuum 2006 och blues influenserna får ta över gör han det fantastiskt. Han blandar akustisk gitarr med sköna Stratocaster riff. och om man inte känner för att analysera sönder varje låt om hur gitarren låter eller vem som har inspirerat honom, slå på ”Waiting On The World To Change”, ”The Heart Of Life”(där även hans gitarrsignum hörs väl) en bra inkörsport för att börja lyssna på honom fullt ut.

Ni kan även ha hört honom ganska nyligen om ni har sett ”The Bucket List” där låten ”Say” finns med.

Nu ska jag inte tjata mer, men ge mannen en chans!

Shake and bake

//Bruno

PS. Brunoberra.blogg.se tar avstånd från all olaglig nerladdning och rekomenderar ist cdon.com eller itunes

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0